tisdag 2 april 2013

Trafiken i Bangalore

Hej,

Som jag skrev i förra inlägget så behöver man ha lite marginal när man åker någonstans i den indiska trafiken. Jag tänkte därför passa på att skriva lite om mina intryck av denna trafik, speciellt den i Bangalore. Allt är kanske inte helt underbyggt med statistik men jag hoppas ändå kunna förmedla lite av vad vi sett här.

  1. KOR har företräde. Alltid. Överallt. Inga undantag.
  2. TUTA när du kör om, närmar dig en korsning, vill att fordonet framför dig skall flytta på sig, du har tråkigt etc. Jag kollade vår chaufför, han hann med 29 tutningar på 16 min en vanlig dag på väg hem från jobbet.
  3. FARTHINDER finns det gått om. Vi har 24 stycken mellan vårt hus och jobbet 9 km bort dvs ungefär ett fartgupp var 300 meter. Och där emellan är gatan full av hål.
  4. Olika fordon. I trafiken finns det en uppsjö av olika, långsamma fordon t ex gamla lastbilar, traktorer (som kör vatten), bussar, motorcyklar som i praktiken är otrimmade moppar, bilar, cyklar, autoritchwa (tuc tuc för er som varit i Thailand), handdragna kärror, hundar, kor och gångtrafikanter (eftersom trottoarena är blockerade av skräp, bröte och massa hål).
  5. Kortsiktigt tänkande premieras, om inte du tränger dig fram och tar den lediga luckan så gör någon annan det. Det spelar ingen roll att den luckan hade behövts för att lastbilen som blockerar trafiken skulle ha kunnat flytta på sig. 
  6. Långsam trafik, punkt 3, 4 och 5 gör att trafiken går långsamt. I princip räknar vi med att det alltid tar minst en timme, i alla fall om vi inte skall till något i närheten.
  7. Filkörning. Om det är flera filer åt samma håll så ligger man gärna mittemellan två filer. På så sätt blir det lättare att välja längre fram och samtidigt kan man hindra bilarna bakom att köra om. Det är dessutom inga problem att ligga i högerfilen om man skall svänga vänster eller tvärt om. Det gäller bara att använda regel nr 2.
  8. Enkelriktat, är mest att ses som en rekommendation. Om jag kan slippa ligga i kön genom att köra mot trafiken så är det ok, samma sak om jag sparar 200 meter. Om jag dessutom bor i området så gäller inte enkelriktningen mig, bara dem som kommer utifrån. Det är tur att punkt 6 finns.
  9. Filbyte. Blinkers är frivilligt men sticka ut handen är i princip obligatoriskt, i alla fall för lastbilar (som alltid har en co-driver på vänster sida (det är vänstertrafik här (i princip))).
  10. Blända av när man möter bilar gör man inte eftersom man då inte kan se något (den mötande bilen bländar ju inte av). Samma sak när man kommer ikapp en annan bil. Mycket ljus är bra!
  11. Varningstrianglar finns inte utan i stället bryter man av en gren och sätter på bilen. Dessutom kan man bygga en liten mur av stenar runt sitt fordon för att skydda det.
  12. Bilbälteslag finns. Den gäller för framsätesåkande (och bara om man tror att polisen kollar). För MC gäller att föraren skall ha på hjälm, passagerarna (och de kan vara många) åker utan.
  13. Alla regler är frivilliga utom 1 & 2.
Vi hörs!


Inga kommentarer: