tisdag 2 april 2013

Koh Tao, Thailand

Hej igen!

Här nere har första kvartalet varit indisk vardag dvs lite strul, lite bekvämt, mycket värme och, nu för tiden, mycket träning för mig och Ann-Sofie. Jag har även tagit crawl-lektioner men än så länge klarar jag knappt simma en bassänglängd (22m) innan jag måste stanna och vila. Enligt många så blir det bättre efter massa övning men eftersom det är så jobbigt att öva... ni förstår.

Jag har även certifierat mig som projektledare - PMP - nu under våren. Själva certifieringen är en noga kontrollerad historia i testcenters över hela världen. Eftersom jag bott här nere och börjat vänja mig vid potentiellt indiskt strul så såg jag till att ha ordentlig marginal (en timme) innan tentan för att kunna hantera eventuella problem med trafiken etc. Det var inga trafikproblem så jag kom fram en timme för tidigt. Det var bara det att det stod fel adress på nätet! Jag har fortfarande en del att lära t ex att alltid ringa och kolla i förväg. Jag kom i alla fall fram i tid (med 20 min i marginal) så det löste sig.

Påsklovet tillbringade vi i Koh Tao, en ö på Thailands östsida. Efter en kort flygresa till Bangkok, en dag sightseeing inkl flätning av Annas hår, nattbuss och snabbfärja kom vi fram till Koh Tao.



Målet med resan var att dyka. Nöjesdyk för mig och Ann-Sofie, Open Water-certifiering för Simon och Karin, Bubbelmaker för Anna och snorkling för Gustav.

Vi hade hittat ett dykcenter på nätet, Crystal, och vi blev väldigt nöjda med dem. Det var en ganska laid back atmosfär men de var mycket noga med säkerheten och det kändes aldrig otryggt att dyka där. Simon och Karin klarade av sin kurs och i slutet av veckan så kunde vi (Ann-Sofie och jag) dyka ihop med dem. Det var gôrskoj och vi planerar redan nästa dykresa.









Annas dykkurs var en förmiddag i poolen för att lära sig hantera sin utrustning (även hon dök med lufttub). Under eftermiddagen följde hon med ut på dykbåten och där dök hon i havet (på grunt vatten). Jättekul, säger hon. På sin dykkurs träffade hon en dansk kompis (som bor i Delhi) - Oona - och de var nästan oskiljaktiga under resten av veckan.







Under tiden de andra barnen hade olika typer av dykaktiviteter snorklade Gustav längs med stranden eller så byggde han på sin snäckaffär. Roligt var det i alla fall.





Fredag morgon åkte vi tillbaka till Bangkok. Naturligtvis var det just denna morgon de siktade valhaj vid ön. Kul för våra kompisar och vi har något att se fram emot när vi kommer tillbaka.

Efter en dag i Bangkok kom vi hem igen. Eftersom familjen Svensson kommit på besök tillbringade vi söndagen med att äta brunch med dem. Kul som vanligt och förhoppningsvis hinner vi ses mer innan de återvänder till Sverige.

Vi hörs!


1 kommentar:

mamma B sa...

Äntligen ett livstecken! Tack för fina biler från er resa.Kul att höra att ni gillade Thailand.Nu är äntligen våren här. Har sett både blåsippor o tussilago i helgen.
Hälsningar mormor