torsdag 18 augusti 2011

Första brevet från Indien

Hej allihop!

Nu är vi framme (vilket jag hoppas ni vet vid det här laget) och sedan några dagar har vi internet i huset. Jag har haft strul med bloggen men sedan jag för någon minut sedan ställde om till engelska i st f svenska verkar det ha löst sig.

Just nu sitter Karin, Anna och Gustav och gör sina läxor efter lite mellanmål. Simon ligger till sängs eftersom han fått ont i magen idag i skolan. Hoppas det är något som lite sömn fixar.




Eftersom även jag har börjat jobba så har vi sedan några dagar börjat få en uppfattning om hur vår vardag kommer att se ut. Någon (troligen Ann-Sofie) åker till jobbet 7:15 och den andre följer de tre stora barnen till skolbussen 7:35. Då kan det se ut så här. Skoluniformen de har på sig är "sport-uniformen" som används de dagar de har gymnastik.


En knapp timme senare följer samma "andre" Gustav till hans skolbuss. Därefter bär det av till jobbet (då har vår chaufför Manju återvänt från första rundan). Tyvärr har trafiken då hunnit tjockna så vid denna tid tar resan en dryg timme (i stället för 30 min). Om det är jag som lämnar barnen så betyder det att jag kan stämpla in kl 10 och ut kl 15 för att sedan vara hemma igen runt 15:30. Då har Gustav precis kommit tillbaka - hämtad av vår maid Stella. Kvart - tio i fem kommer resten av gänget. Sedan är det mellanmål (Stella brukar baka någon kaka men idag blev det majskolvar) innan läxorna tar vid. Om vi har tur så tar de inte så lång tid så då hinner vi med ett snabbdopp i poolen innan det är dags för middag och sängen. Om det inte regnar vill säga, det är monsun här just nu.

Det finns många svenska familjer i vårt område och i söndags var vi på brunch med några av dem. Brunch här innebär egentligen en sorts lunchbuffé. Denna intog vi på ett fint hotell och den (buffén) var inte att leka med, speciellt inte vad gäller desserter. Nästa gång skall jag ta med kamera.

Vårt stora, fina hus är i princip färdigmöblerat men vi har ännu inte hängt upp tavlorna. Eftersom det är betongväggar vill vi helst inte behöva ändra så mycket. Då vi inte har så mycket textilier så ekar det dock fint i huset, speciellt när barnen leker lite mindre tyst.

Som jag nämnde i början så har vi fått internet och därmed är även våra skypekonton igång. Jag, Simon och Karin har var sitt så det är bara att kolla vilket som är igång och se om vi svarar... Tänk dock på tidsskillnaden; när det är sommartid i Sverige ligger vi 3,5 timmar före er.

Vi hörs!

3 kommentarer:

mamma B sa...

Det var mycket roligt att få ett livstecken från er. Kul att se barnen i "fina" uniformen. Här i Götet har vi oxå monsunregn just nu.
Saknar er alla. hoppas vi kan "skypa" snart.
kramar

Hans Tue sa...

Härligt att läsa om er vardag i B. Hoppas Simon kryar på sig. Vi återkommer snart från ett regnigt Vrångö
Kramar

Jennie sa...

Hej!!! Skönt att ni är igång! Kul att se bilder på er! Det är tomt hemma utan er alla! Vi skall ut till Kippholmen imorgon på Elviras dop och det kommer bli konstigt att ni inte är där... Men hemma är det höst nu redan .... Hoppas på lite mer sommar innan det är över. Vi jobbar på och Leon har börjat hos Ann-Marie igen så vardagen är här ;) Det är kul att läsa hur ni har det! Häsla alla kramar Jennie, Johan, Leon